Onze evenementen

KNRM Havendag Yerseke

11 april 2024

Zwaar geronk in de havenmond, waar de reddingsboot Jan van Engelenburg van KNRM Hansweert de Beatrixhaven indraait. Met ruim 14 meter lengte, 14 ton drijfvermogen en 2 Hamilton waterjets aangedreven door elk 680 pk motoren, het trotse werkpaard van de KNRM-crew in Hansweert. Zij ontfermen zich over een sector op zowel de Ooster- als de Westerschelde om onmiddellijke assistentie te verlenen op het water.

Nog méér zeebonken in het clubhuis, waar het gepassioneerde en uitdagende werk van de KNRM uit de doeken wordt gedaan. Let wel, deze mannen en vrouwen doen vrijwilligerswerk, niets hier is in particuliere- noch in overheidshanden. Daarmee is veel toewijding gegarandeerd om in elk noodlot, in weer en wind, met hoge golven, het uiterste te doen om watersporters en

opvarenden in de professionele sector te redden, als een alarm afgaat.

Wij kregen uitleg in beeld en geluid over de organisatie, hun materieel en hun vrijwilligers. Deze organisatie is al vanaf het jaar 1824 in werking (welhaast 200 jaar). De aanzet was een catastrofale scheepsramp dat jaar bij Huisduinen, ten westen van Den Helder.

Donaties & Giften

Al hun materieel, uitrusting en opleiding wordt door donaties en giften geborgd. In 1991 is de organisatie landelijk geworden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Nederlandse_Redding_Maatschappij

Uit naam van de WVY deed onze voorzitter dan ook een genereus gebaar met een prachtige gift aan de KNRM, welke tijdens deze presentatie werd overhandigd.

https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddingstation-hansweert/watersportvereniging-yerseke-doneert-1-000-aan-knrm

Ik kan mij als kleuter nog de loods van de KNZHRM (destijds de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij) herinneren op een van de Waddeneilanden, waar de reddingsboot met paarden naar het water werd gebracht. Zowel de afkorting op de loods, als hun werk intrigeerden mij.

Nu 60 jaar later hebben wij de KNRM vlag in top op ons schip.

Op termijn zal de Jan van Engelen worden vervangen, zo werd ons verteld, waarvoor ook weer fondsen nodig en bijdragen welkom zijn.

Bij de vraag naar de naam van de huidige reddingsboot, werd vermeld dat deze naar een weldoener is vernoemd. Hetgeen de aanwezigen misschien wel op goede ideeën bracht.

https://www.vanengelenburg.nl/familieblad/familieblad-1-t-m-9

 

Rondleiding reddingsboot

De clubleden werden vervolgens verwelkomd op de reddingsboot, waarin uitleg werd gedaan van de uitrusting en besturing. Een indrukwekkende cockpit, waar ieder bemanningslid vast in het zadel wordt gehouden (van het eerder genoemd werkpaard), want als de bemanning met 35 knopen in windkracht 10 op pad gaat, is de tocht géén sinecure. Indrukwekkend allemaal.

Tijd voor de man over boord procedure oefening (MOB)

Twee bemanningsleden werden in hun overlevingspak overboord gezet in de haven. De 2 MAN-dieselmotoren lieten een niet te evenaren geronk horen, blijk van enorme kracht. De kleppen van de hydrojet schoven opzij, waarop de 14 ton in beweging kwam. Ze voeren langszij de ‘drenkeling’ en met het speciaal daarvoor bestemde vangnet, werd de drenkeling geschept en aan boord getild. Een speelse opluchting voor de omstanders, echter met een serieuze ondertoon. Een ieder voelde zich verzekerd van geroutineerde KNRM redders, voor als een opvarende ooit in nood, gered moet worden.

 Wat te doen ter voorkoming van noodsituaties?

Een paar tips van onze redders:

  1. a) een zwemvest werkt alleen als je hem aan hebt,
  2. b) een PLB (personal locator beacons) of MOB melder in je zwemvest plaatsen om een drenkeling snel te kunnen vinden,
  3. c) de KNRM app op de smartphone installeren om (naast veel nuttige vaarweg informatie) hulp in te schakelen, mocht een tocht niet volbracht worden.

PLB/MOB

Bij het zoeken van een drenkeling worden er ‘vlechtmatige’ zoekacties uitgevoerd. Deze worden effectiever als de drenkeling zijn eigen PLB of MOB melder draagt. De PLB meldt de positie via de GMDSS satelliet, terwijl de MOB de DSC alarmeert van het gekoppelde (eigen) vaartuig en van de AIS van de schepen rondom de drenkeling. Een PLB (zoals de EPIRB voor een schip) zet een GMDSS alarmering in gang, welke overal op aarde werkt, echter 20-30 minuten kan duren voordat de zoekactie gestart kan worden. Een MOB melder (beacon) zendt direct een DSC alarm naar de bootmarifoon én een AIS MOB alarm met de positie en tijd uit naar de schepen in de nabijheid. Daarmee is de MOB meer geschikt in kustvaargebieden en de PLB eerder op de oceaan. Echter in dat geval kan men ook voor een EPIRB kiezen, welke zich aan boord bevindt. Deze laatste is dan niet persoonsgebonden. Neem contact op met uw watersportleverancier voor het voor u meest geschikte apparaat.

KNRM Helpt app

De KNRM Helpt app wordt aanbevolen, omdat hiermee een Emergency of Assistance oproep gedaan kan worden via de telefoon. Deze geeft dan de positie en andere (boot)gegevens door. Tevens kan men volgen van de tocht instellen en de verwachte aankomst op de bestemming. Naast deze noodfuncties is in de app weers-, praktische- en veiligheidsinformatie direct toegankelijk. Een aanrader dus.

Uitzwaaien powerboot

Al met al een heel instructieve dag, waar de clubleden en hun families veel van hebben opgestoken en waar ze meer kennis kregen van de KNRM en hun redders. We zwaaien de Jan van Engelen uit op de kade, welke met full power de Schaar van Yerseke afschuimt, op pad voor nieuwe uitdagingen.

 

Meer informatie is te vinden op https://www.knrm.nl/help-mee

Jan van Engelen reddingsboot

https://www.knrm.nl/reddingboten/johannes-frederik-klasse/reddingboot-jan-van-engelenburg

Hoe werkt een waterjet?

https://www.marineinsight.com/naval-architecture/understanding-water-jet-propulsion-working-principle-design-and-advantages/

 

Oosterschelde

De Oosterschelde is een zeearm; een getijdengebied met hoog- en laagwater en dus ook met stromend water

Voor het varen op de Oosterschelde zijn een aantal zaken waarmee rekening gehouden moet worden zoals met diepe stroomgeulen en droogvallende gebieden.