Mosselrace zaterdag 9 augustus 2025
Temperatuur, +/- 23°C, 85 ingeschreven schepen verdeeld in 8 ratingklassen.
De commissie Mosselrace van WVY is in augustus 2024 al gestart met de voorbereidingen voor de Mosselrace van 2025. Het is een hele klus om gemeente, participanten, sponsoren, vrijwilligers, vergunningen en alle deelnemende partijen te mobiliseren voor deze dag. Wat een klus hebben zij geklaard. Chapeau!
Op de zwoele vooravond van de Mosselrace is het een gezellige en drukke bedoening in de jachthaven en in het clubhuis van WVY. Deelnemers ontvangen een wedstrijdtas met benodigde informatie, het startnummer en gadgets. Strategiebesprekingen en sportieve ontmoetingen voeren de boventoon.
De 4 opvarenden van “Welvarend” in de SW-klasse geven een interview in de kuip. De taakverdeling voor de race is nog niet gedaan, wel de voorbereidingen en het vaarklaar maken van het schip. Ze zijn al 2 dagen onderweg om vanuit Oude Tonge via Cats naar Yerseke te komen. Het ontvangst vinden ze prima hier zowel van de havenmeesters als de organisatie. Een race is altijd spannend en als je een beetje competitief bent is het een aanrader eraan mee te doen, vooral door de sfeer die er ontstaat. Vooral als de boten dicht bij elkaar komen. Het meedoen geeft hen veel voldoening. Verder maken ze zich geen illusies. Ze hopen heelhuids terug te keren van de race en verheugen zich op een leuke dag, het Mosselfeest en veel gezelligheid.
Tijdens het palaver worden alle deelnemers getrakteerd op koffie met een Zeeuwse bolus, een uitstekende start van de dag. Aansluitend vaart het startschip naar zijn positie voor de startlijn (een denkbeeldige lijn tussen een boei en de boot van de jury). Tijdens de race zullen er ook 2 volgboten in het veld zijn om een oogje in het zeil te houden 😉
Het startschip “Teunis” is een gerestaureerde motorsleepboot uit 1939 en inmiddels Varend Erfgoed van Nederland. Een attractie om te zien en horen. Het geluid van de motor op de Oosterschelde klinkt als een symfonie.
Aan boord van het startschip is o.a. fotografe Yvonne: zij gaat de wedstrijdschepen mooi in beeld brengen. Ze plaatst de foto’s en videobeelden op haar Facebook pagina Yvonne Mostert Fotografie. Ze gaat graag mee met zeilwedstrijden en doordat ze geen zeilster is ontstond er voor haar een mediataak. Aanvankelijk maakte ze foto’s met haar mobiele telefoon maar al snel heeft ze een professionele camera aangeschaft. Inmiddels heeft ze al tientallen wedstrijden in beeld gebracht. Zo is Yvonne ook in contact gekomen met de wedstrijdleiding en heeft gevraagd of ze aan boord mocht van het startschip Teunis. Haar dag is vooral geslaagd als ze mooie actiefoto’s kan maken. Het is vooral spannend tijdens de start en rondom de boeien. Ze filmt de start mede omdat deelnemers dit graag willen terugkijken. Na de start is Yvonne overgestapt op het volgschip “Ostrea” om actiebeelden te kunnen schieten.
Op het startschip geeft wedstijdleiding/race-officer Mark een interview. De taak van Mark is om toe te zien dat de startprocedure en de race goed en eerlijk verlopen. Een knelpunt kan zijn als de wind wegvalt of een baan te lang is zodat deelnemers het niet halen. Dan moet er op geanticipeerd worden. Gelukkig is er vandaag overeenkomstig de voorspelling een mooi windje. Een race is voor Mark geslaagd als de deelnemers lekker gezeild hebben. Mark beschikt over het diploma wedstrijdleider III, afgegeven door het watersportverbond. Daaraan vooraf is hij zeilinstructeur en trainer geweest. Hij roept geïnteresseerden op om eens mee te gaan met een startschip: ‘kijk of je het leuk vindt’. Vrijwilligers zijn hard nodig en worden altijd gezocht.
De start begint in de ochtend met de eerste klassen. De verschillende klassen starten ieder in een eigen tijdvak. Om het startschip heen is het een wirwar van boten, oefenend of positiebepalend voor een spectaculaire start. Deelnemende boten dienen zich vooraf te melden bij het startschip. Sommige nemen dat letterlijk en varen op ramkoers naar het startschip terwijl andere denken ‘ze hebben ons vast wel gezien’. Op het startschip worden geluidssignalen gebruikt in combinatie met vlaggen om de startprocedure aan te geven, zoals een kort geluidssignaal voor het hijsen van de klassenvlag op 5 minuten voor de start, en een ander kort signaal voor het hijsen van de P vlag op 4 minuten voor de start. Het hijsen en weghalen van de vlaggen wordt altijd begeleid door een geluidssignaal, ook wel hoornpraat genoemd. Gelukkig waren we met 5 personen om deze procedure te doen en is er geen valse start geweest. En dan te bedenken dat deze procedure 8x gedaan is. Een heel getoeter en vlaggen hijsen en strijken op het juiste moment.
Gelukkig heeft de organisatie voor heerlijk luxe belegde broodjes gezorgd en maakt schipper Adrie heerlijke koffie. In het gezichtsveld komen na enige tijd deelnemers voorbij en verdwijnen dan ook aan de horizon. Nadat het parcours gevaren is en we de volgschepen meermalig begroet hebben, finishen de eersten wat nog niets zegt over de rating. Bij de finish/eindmeet (denkbeeldige lijn) heet het startschip het ‘finish startschip’! Er wordt een geluidssignaal gegeven en de tijd en startnummer worden nauwkeurig geregistreerd door 2 teams om misverstanden te voorkomen. Ver voor de finishlijn wordt er met een verrekijker gespot wat het startnummer is. Soms is een nummer niet goed zichtbaar en is er geroepen wat is jullie nummer? Niemand wil een nummer zijn maar vandaag voor het goede doel wel. Het bereiken van de finishlijn zorgt voor hartverwarmende en dynamische taferelen bij de deelnemers en het team. Van gejuich, omarming en felicitaties tot het ingetogen dragen van een teleurstelling. Ieder team of solist ( ja die deden ook mee) doet het op zijn eigen manier. Deelnemen is belangrijker dan winnen.
Vanaf de oevers is het een prachtig schouwspel om de race te zien. Maar ook in het veld varen en zeilen vele recreanten. Iedereen geniet op zijn of haar manier van de race. De prachtige kleuren van de spinnakers vol met wind, de historische platbodems met hun nostalgische sfeer, de zeilboten die rakelings langs een boei scheren.
Om 17:00 uur is de sluitingstijd van de race, tijd is tijd….. alhoewel het er zo triest uitziet nog enkele schepen te zien die alle zeilen bijzetten om toch de finishlijn nog te kunnen halen. Het startschip haalt zijn anker omhoog en vaart met de wedstrijduitslagen richting de haven van Yerseke. De stemming in de haven is optimaal. In het zonnetje en onder het genot van een koele versnapering heft menig deelnemer het glas met elkaar om het deelnemen te vieren.
Begin van de avond is iedereen klaar voor de Mosselparty en prijsuitreiking. Met het wedstrijdshirt nog aan of speciaal omgekleed voor het feest, het gaat allemaal samen. Een feest met livemuziek, springkussen en aandacht voor de kleinsten. Een zomers feest met kilo’s mosselen, friet en snacks die worden opgepeuzeld. De vele blije gezichten bij winnaars en deelnemers maken dat het glas wordt geheven op een zeer geslaagde dag.