Openingstocht 23, 24 en 25 mei 2026. Bruinisse.

8 min read 1.430 words 38 views

 

WVY Openingstocht

23,24 25 mei 2026.

 

Het palaver is op een tropische vrijdagavond in het clubhuis en de stemming is opperbest bij de 40 nationale en internationale deelnemers en 3 trouwe viervoeters. De evenementencommissie is voordien al druk in de weer geweest met het opzetten van een Whatsappgroep en alle voorbereidingen. Of het nu gaat om het inventariseren van het aantal benodigde (elektrische) fietsen of dieet wensen en/of er vegetariërs onder ons zijn, aan alles wordt gedacht.

De tocht gaat naar W.S.V. Bru. Het leuke is dat de commissie weinig informatie geeft over wat we gaan doen. Dat maakt het spannend. De envelop met quizvragen wordt overhandigd voor onderweg. De voorspellingen voor het weer zien er zonnig uit. Er is weinig wind waardoor er op de heenreis nagenoeg geen verschil is tussen zeil- en motorboten.  Dat maakt dat het een bonte tocht is met een diversiteit aan schepen, groot en klein. Iedereen doet het op zijn eigen manier en tempo maar zicht op elkaar is er zeker. Geen wedstrijd maar volop genieten van water en zon en het prachtige uitzicht.

Bij de Grevelingensluis clusteren een aantal schepen van WVY en hebben we zicht op een situatie ‘hoe het niet moet met invaren van de sluis’! Een voordringer die ook nog eens schade vaart bij een WVY-lid. Het hele schutten is er volop gemopperd en boos gekeken naar de voordringer, inclusief bedreiging. Al met al is er genoeg stoom afgeblazen. Deze recreant zal zich een volgende keer ongetwijfeld gedragen.

De commissie heeft perfect gezorgd voor ligplaatsen, ze leken zelfs op maat gemaakt of het nu ging om makkelijk aanleggen, op en -afstappen of dichtbij sanitair. Een gastvrije haven met hartelijk ontvangst is BRU absoluut.  

Er wordt volop gesparteld en gezwommen in de Grevelingen, een heerlijke verkoeling voordat het tijd is voor de steigerborrel. Iedereen heeft de bestemming gehaald en dat is al een hele prestatie. Dit keer geen zwarte rook of oververhitte vaartuigen. Een reuze gezellige steigerborrel gevolgd door een uitstekende en smakelijke BBQ met muziek, zang en dans.  What happens in BRU stays in BRU 😊😉

Op zondag om 10:15 uur is iedereen paraat voor de uitgifte van fiets (e-bike), hondenfietskar of tandem en een geel veiligheidsvestje. Het is wederom tropisch warm en er wordt gretig en preventief zonnebrand gesmeerd, hoeden, petjes en zonnebrillen opgezet als een ware modeshow. Een hele uitdaging voor de commissie om zo een bonte groep veilig over de fietspaden te leiden naar de juiste bestemmingen.  Maar wonder boven wonder ook dat is heel goed gelukt. Een enkeling heeft misschien lichte egoschade door zelfoverschatting maar ook dat is snel opgelost door de commissie.

Na een mooie rit door Bruinisse en invasie van gele hesjes op de fiets bereiken we Zoutziederij Zeeuwsche Zoute. Een hartelijk ontvangst met koffie en koek, een kijkje achter de schermen door gedreven en zeer enthousiaste gastvrouwen, aangevuld met een zoutproeverij waarbij je leert over de smaaknuances en herkomst van verschillende zoutsoorten. Het bedrijf combineert authentiek vakmanschap met innovatieve, duurzame technieken om zuiver zeezout uit de Oosterschelde te produceren. Wat hebben we ons verwonderd over dit mooie bedrijf, CO2- neutrale productie en slimme circulariteit waardoor een restproduct perfect is voor glazenwassers. Leerzaam en inderdaad na de proeverij is zout niet zomaar zout meer maar een zoute crunch met diepe ambachtelijke rooksmaak, wat culinair wordt gezien als de ultieme finishing touch. 

Na dit educatieve onderdeel 😉 van Happen en Trappen gaan we richting Puurr by Rich aan de Grevelingen om van de omgeving, worstenbroodje en versnapering te genieten. Menigeen overdenkt nog hoe en met welke gerechten het ambachtelijke zeezout ingezet gaat worden. Het is flauw om te denken in termen van (gewoon) keukenzout en ambachtelijk zout maar we doen het toch.

We trappen verder na deze lunchbreak naar het karakteristieke Café ’t Veerhuis, het oudste pandje van het dorp. Het is een leuke stop. Het etablissement heeft een authentiek interieur en groot terras onder aan de dijk waar we uitgebreid aperitieven en snacken. 

De commissie heeft hierna nog een Trap en Haplocatie bedacht, zo creatief bedacht allemaal en wat een verwennerij. Zoveel overdaad aan versnaperingen is er in kilo’s vandaag zeker niet vanaf getrapt. We springen allen weer op ons stalen ros, gehuld in de gele vestjes en trappen naar Aqua Delta, waar ter afsluiting van het onderdeel Happen, verse friet met snack in een mum van tijd geserveerd wordt.  Dat is knap werk met deze tropische temperatuur en groepsgrootte.  Een uitstekende keuze. Voldaan en veilig keert de groep terug naar de jachthaven om uit te buiken, af te koelen, zwemmen of even te chillen op de eigen boot. Even nagenieten van alle gezelligheid en indrukken van de dag.

’s-Avonds is er een slotavond met het spelelement Bingo. Op het terras van het clubhuis is in de schaduw een bioscoopopstelling gemaakt van stoelen. Het ziet er professioneel uit en de WVY-groep zit klaar om de felbegeerde prijzen binnen te slepen.  Het kienspel wordt fanatiek en fair play, met hier en daar een vrolijke noot, gespeeld. Er wordt hard gestreden om de mooie prijzen en menig winnaar pronkt met zijn of haar felbegeerde prijs.

Op 2e pinksterdag wordt er langzaam opgestart voor vertrek naar Yerseke. De wachttijd bij de sluis loopt aardig op en er is zelfs een storing. Ook dit is het allemaal dubbel en dwars waard geweest. Er volgt een probleemloze terugtocht met veel zon en weinig wind. Enkelen komen pas vroeg in de avond aan in Yerseke waardoor de ‘na borrel’ in het clubhuis veel later en rustiger is dan verwacht, maar ook deze bijeenkomst is wederom supergezellig!

We mogen terugkijken op een fantastische tijd tijdens de openingstocht. De groepsgrootte, diversiteit aan mensen, leeftijden, nieuwe en oude gezichten, nationaliteiten, watersport interesses, gezinnen, families, broers, echtparen en huisdieren, iedereen draagt bij op zijn eigen unieke manier. Het is indrukwekkend om de verbondenheid en samenhorigheid te zien en te ervaren. Een aaneenschakeling van waardevolle ervaringen, gesprekken, plezier maken, lachen, leren en genieten. Een heel groot compliment voor de commissie die werkelijk alles gedaan heeft om het perfect te laten verlopen.

Jullie creativiteit en medemenselijkheid is uitzonderlijk: aan alles denken en regelen. Chapeau! Jullie inzet is onvergetelijk en onbetaalbaar.      

Anita en Leo de Haas.

Noot van de redactie:

Watersportvereniging Bruinisse heeft aan Siska van der Poel gevraagd of zij een stukje wilde schrijven over onze ervaringen in hun haven en club. Dit stuk kun je hieronder lezen.

Openingstocht Watersportvereniging Yerseke

 

Wat een top idee was dit om naar W Bruinisse te gaan met pinksteren 2026!

Met 17 boten en 40 mensen zijn we hartelijk ontvangen door Conny.

Het was heel warm en hebben de eerste avond  heerlijk gegeten van de BBQ van Vleesboerderij Boot!

Zo fijn dat bij jullie alles ook heel goed was mbt koeling en in de avond nog een happy hour.

Dat werd erg gezellig met jullie erbij en onze box  met gezellige meezingers.

Hartverwarmend om te zien hoe jullie leden onder elkaar komen helpen en aflossen achter de bar.

Op zondag zijn we met zijn allen gaan happen en trappen.

We zijn op excursie gegaan naar de Zeeuwsche Zoute. We werden ontvangen met koffie met boterbabbelaar cake.  De man van Conny is ook aangesloten.

Wat was dat super interessant!

 Van daaruit op de fiets naar Puur aan het water. Daar hapte we een worstenbroodje met een zelf meegenomen drankje. Bleek dat de Zeeuwse lachende vrouw op grote foto in restaurant onze Franzina was! Zij had haar foto nog nooit gezien op zo ‘n groot doek. 20 jaar geleden gemaakt in klederdracht van haar moeder! Zo leuk dit!

Na korte pauze terug naar Cafe Het Veerhuis die  ons  hartelijk ontvingen en daar lekker veel Bruin Fruit met de nodige drankjes genomen.

Laatstste stop was bij jachthaven bij Frietstyle. We konden zelf alle krukken en tafels in de schaduw zetten en hebben heerlijk friet met snack gegeten en haalde in de supermarkt de gekoelde drankjes voor erbij. Buikjes vol en terug naar WVBruinisse waar we lekker allemaal nog even konden zwemmen en rusten voor we in de avond nog een klassikale bingo hebben gedaan! Zo simpel maar daardoor wel hilarisch spel blijft het.

Op maandag zijn we allemaal op ons eigen tempo weer naar huis gevaren. Helaas geen wind voor de zeilboten maar zo warm dat het een weekend is geworden met een gouden rand!

Wij raden verenigingen aan om zeker bij jullie te komen en wij komen zeker te weten nog een keer terug want dat de bar altijd open staat en wij daar gewoon gebruik van mogen maken is echt goud waard! Niet te vergeten dat het sanitair ook super is geworden!!

Heel erg bedankt voor alles!!

Ledenomgeving

Kom in contact met andere leden, deel ervaringen en reisverhalen en nog zoveel meer!

Met elkaar vormen we meer dan een vereniging, we delen onze passie voor het water. De digitale ledenomgeving brengt ons bij elkaar.